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Entrepreneurship専攻について [6:Entre専攻]

Entrepreneurship専攻は、卒業後にベンチャー企業のスタートアップを目指す人はもちろん、ベンチャーキャピタルへの就職を目指す人、企業内起業家を目指す人、起業家精神を学び仕事に活かしたいと考えている人、将来いつか自分の会社を興したいという野望を持っている人、将来家業を継ぐ人などに特にお勧めできると言えます。また、企業派遣の方でも、新規事業開拓や多数の特許を取得している環境でいかにビジネスを創出していくか等、卒業後に会社に戻ってから活用できることを数多く学ぶことができる専攻ともいえます。

1年生で学んだコア科目(ファイナンス、マーケティング、会計、IT、組織行動論、統計・定量分析、ミクロ経済学に基づく意思決定、オペレーション、経営戦略、マクロ経済、国際ビジネス)の知識を幅広く活用して、世の中に転がっているオポチュニティを見出し、自らのアイデアを加えてその価値を高め、企業、事業として発展させていくためのプロセスを、起業家をはじめとする各分野のスペシャリストとの対話やケーススタディ、実体験などを通じて学びます。

選択科目の取り方によってコース全体を通した内容は異なってきますが、アントレ専攻は以下のようなイメージで捉えてもらえれば良いと思います。

上で述べたように、機会の発見とアイデア創出というところから出発し、その実行可能性を探り、ビジネスプランを作成。投資家に対して説得力のあるプランを作成すると同時に、ベンチャーキャピタル視点からのビジネスプランの評価を行う。またそのほか、小さなベンチャー企業がいかに資金を調達していくか、Term Sheet(投資家側から提示される条件規定書)の見極め、契約・法的手続き、特許の商業化、Exitの機会と選択、といった内容を学ぶ。ほぼ全ての科目において、起業家や各分野におけるスペシャリストがゲストスピーカーとして登場し、ベンチャービジネス最前線に携わる実務家との対話が積極的に取り入れられている。
※主な選択科目の詳細につきましては最下段をご参照ください。

Angel Center for Entrepreneurship:
地域、学生、教授が一体となって起業やリサーチの手助けを行い、Wake Forestが位置するTriad地域のビジネス発展を目指す。学生は様々なスタートアップ企業のサポートをする機会を得ることもできる。2007年に同級生の中国人が会社をスタートアップさせている。http://www.journalnow.com/servlet/Satellite?pagename=WSJ/MGArticle/WSJ_BasicArticle&c=MGArticle&cid=1173353901482

Babcock Demon Incubator:
起業を目指すためのリソース(オフィススペース、インターネット環境、会議室等)が提供されている。

教授:Stan Mandel
Angel Center for Entrepreneurshipのディレクターも務めるバブコックの看板教授。Harvard Business Review等への論文の執筆をはじめ、数多くのベンチャー企業のスタートアップに携わっている。

Competition:Elevator Competition・KASE Competition
Elevator Competitionは、2分間投資家とエレベーターに乗って自分のアイデアをプレゼンし、入賞者はさらなる詳細に渡るプレゼンテーションを行う。勝者はスタートアップのための資金を得ることができる。
KASE Competitionはサマーインターンをベースとしたケーススタディを作成して競いあうというコンペティション。

Nicaragua Project:
2006年に学生からの提案でスタートしたプロジェクト。ニカラグアに設立した職業訓練校のベンチャー企業が、地域経済の低迷でスキルを得た労働者がその技術を使い切れていないという事態に直面している。学生を中心としたメンバーで、職業訓練校と地域経済をうまく結びつけたサステナブルなビジネスモデルを模索している。

(文責:Class of 2008 S.N)

<主なEntrepreneurshipの選択科目>

Entrepreneurship as New Venture Creation (ENT 5446)
Entrepreneurship is an eclectic field, drawing from such areas as strategy, economics, psychology, and business functional domains (marketing, finance, and operations). Entrepreneurs are concerned with the relentless pursuit of opportunities and the goal of this course is to teach students to identify and act on new opportunities. By the conclusion of this course, students should understand their potential roles as entrepreneurs and have the skills to systematically analyze new opportunities for commercialization.
(3 Credits)

Case Writing Practicum (MGT 5156)
The focus of this course is to help students bridge the theory-to-practice gap of a management/industry/functional area/other issue through writing a teaching case with teaching notes. This is an individualized course with directed readings under the supervision of a faculty member. The selection of case issue(s) and organizational site are by mutual agreement of student and supervising faculty member. Normal course credit for this elective is 1.5 hours. Each practicum must receive prior consensus of the participating faculty member.
(1.5 Credits)

Financing the Entrepreneurial Venture (ENT 5440)
New venture formation and small business have been major forces in the growth and vitality of the global economy, and the flow of innovation and new jobs. This course is about financing high potential ventures. Specific topics include (1) techniques for evaluating new venture opportunities, (2) strategies of starting versus buying an existing firm, (3) valuation of closely held companies, (4) venture capital and other financing sources, (5) aspects of organizational form, taxes, and securities regulations, (6) techniques of structuring and negotiating a deal, and (7) ethical issues. Students study a variety of businesses through readings, case studies and guest lectures. (1.5 Credits)

Fast Growth Management (ENT 5449)
The most challenging, exciting, and rewarding experiences for the entrepreneur is the growth of her/his new venture. However, achieving operational success poses daunting challenges to your management and analytical skills. This course first helps students to learn to anticipate the challenges that entrepreneurial companies face during periods of fast growth. The course also provides students with concepts, techniques, and skills needed to respond to the challenges of managing fast growth. It is intended for students interested in start-up companies, as well as new business ventures within existing organizations. (1.5 Credits)

Family Business Dynamics (ENT 5447)
If you are not directly involved in your own family’s business, most likely you will be as a professional manager, accountant, lawyer, psychologist or employee. This course explores the business, personal and interpersonal issues associated with a family-owned and managed company. We examine such issues as (1) your role in a family business, (2) strategic family and business planning, (3) succession planning, (4) family business conflict resolution and (5) estate planning. (1.5 Credits)

Business Plan Practicum (ENT 5448)
Starting a new venture is risky and often ends in failure. An effective tool for entrepreneurs who want to reduce risks and better ensure success is a convincing business plan. A business plan serves two purposes. It acts as a roadmap for managers and helps to secure financing. This course focuses on the critical components of a business plan. The major course assignment is to prepare a business plan for a business opportunity chosen by the student. (3 Credits)

Commercializing Innovation
Launching Your Venture (As MCP)
Independent Study – Company Launch


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